Zamiast definicji kultury organizacyjnej, na wstępie kilka pytań dla Ciebie.
- Jak jest w wojsku? – Jeśli nie byłaś w wojsku, to przywołaj swoje wyobrażenie na ten temat.
- Jak powinnam się tam zachować? Co mi radzisz?
- W jaki sposób się do siebie zwracać?
- Jakie są relacje? Formalne czy nieformalne?
- W jaki sposób są podejmowane decyzje?
- Co się dzieje kiedy mam inne zdanie niż przełożony?
- Jakich ludzi się docenia, jacy są pomijani?
- Co wypada, czego nie wypada robić, mówić?
- Co trzeba robić, żeby osiągnąć sukces, a może żeby przetrwać?
- Jakie wartości są cenione, jakie nie mają znaczenia?
- Do czego byś mógł porównać wojsko?
- Jakie mogłoby być jego motto?
- W jakich warunkach pracuje?
wreszcie,
- Jak się (nie)ubierać?
- Jaką mieć fryzurę, makijaż?
Odpowiedzi jakich udzielisz dają obraz kultury organizacyjnej. Zadaj je sobie i oceń własną firmę.
Kultura organizacyjna czyli pisane i nie pisane normy obowiązujące w firmie, wartości, przekonania, które wpływają na zachowania pracowników.
Po co ta wiedza?
Tu pojawia się moje ulubione słowo DOPASOWANIE. Ważne zarówno dla pracownika jak i pracodawcy. Kiedy zatrudniasz pracowników niedopasowanych do kultury organizacyjnej, to ryzykujesz, że nie sprawdzą się w Waszym środowisku. Niby wszystko jest ok. Pracownik ma wiedzę, umiejętności, ma motywację a jednak coś nie gra.
Z moich obserwacji wnioskuję, że niedopasowanie do kultury firmy jest jednym z głównych powodów rotacji w pierwszym roku pracy.
Podejmując nową pracę, z każdym dniem, w miarę poznawania pracodawcy, utwierdzasz się w jednej z dwóch kwestii „ Fajna ta firma” albo „ O rany, co to za firma, ludzie – ja tu nie wytrzymam”. Tak właśnie działa magia kultury organizacyjnej.
W teoriach dotyczących kultury organizacyjnej spotkasz się z różnymi opisami. Jednym z nich jest podział na:
KULTURĘ WŁADZY – firmę tworzy „mocna góra”, nie ma procedur, zasad, bo decyzje są podejmowane autorytarnie.
KULTURĘ ROLI – w niej ważna jest pozycja, stanowisko, ma dużo zasad, procedur, jest zbiurokratyzowana.
KULTURĘ ZADAŃ – liczą się kompetencje, fachowość, właściwi ludzie, współpraca w zespole, dynamika.
KULTURĘ LUDZI – odrzuca kontrolę, firma jest dla ludzi, ceni się pomoc, dobre przykłady.