Książka „Model biznesowy TY” autorstwa Timothy Clark, Alexander Osterwalder, Yves Pignieur, wydana w USA w 2012 roku, w Polsce pojawiła się już rok później, bo w roku 2013.
W skrócie, jest to poradnik planowania kariery o oparciu o propagowany wcześniej przez tych samych autorów model biznesowy ( w książce”Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera”), ale tym razem w odniesieniu do osoby, nie firmy.
Szczególnie polecam”Model biznesowy TY” doradcom zawodowym/ doradcom kariery, ponieważ znajduje się tu wiele przydatnych narzędzi w pracy z klientem:
- tytułowy szablon „modelu biznesowego TY”,
- koło życia,
- opis ról życiowych ( w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie „kim jestem”,
- oś życia pogłębiona o zainteresowania, listę umiejętności i zdolności do przyporządkowania wydarzeniom na osi,
- typy osobowości wg Hollanda,
- przymiotniki do diagnozy typu osobowości,
- „trzy pytania”,
- 18 milionowy spadek (w dolarach :),
- krzesła jako zmiana punktu widzenia
i wiele przewijających się przez całą książkę opisów konkretnych karier.
Tych, którzy chcą samodzielnie zmierzyć się z rewizją i zaplanowaniem swojej dalszej ścieżki zawodowej – celowo użyłam słowa zmierzyć się, przestrzegam, że nie jest to szczególnie łatwe wyzwanie. Sama widzę, że dopiero praca na kolejnych modelach, daje „ogładę” w jego stosowaniu. Z pewnością łatwiej jest też zastosować samodzielnie wskazówki z książki, tym którzy wcześniej tworzyli model biznesowy firmy.
Warto wspomnieć o czymś co osobiście bardzo lubię w wydaniach książek. Myślę tu zastosowanym w „Modelu biznesowym TY” nieszablonowym formacie książki, różnorodności czcionek, wielości kolorów, obrazkowych wizualizacjach treści.
Na bazie zawartego w książce modelu TY zrealizowałam 2 warsztaty dla młodzieży, wcześniej w biznesie pracowałam na firmowych modelach biznesowych w 5 przedsiębiorstwach.